Essentiële kenmerken van de stoornis van Asperger zijn ernstige en aanhoudende beperkingen in de sociale interactie en de ontwikkeling van beperkte, zich herhalende gedragspatronen, interesses en activiteiten. In tegenstelling tot de Austistische Stoornis zijn er geen klinische significante vertragingen in taal, cognitieve ontwikkeling of in de ontwikkeling van leeftijdsadequate zelfhulpvaardigheden en nieuwsgierigheid naar de omgeving in de kindertijd.
De stoornis van Asperger kan bestaan zonder dat duidelijke onvolwassenheid in neuromotorische vaardigheden een kenmerk is. Als neuromotorische vaardigheden echter onvolwassen zijn, kunnen ze het vermogen van een persoon om de non-verbale taal van anderen te lezen en om zich uit te drukken met behulp van non-verbale taal, beïnvloeden. Tot 90% van effectieve communicatie omvat non-verbale aspecten van taal en elke beperking op dit gebied kan bijdragen aan symptomen van beperking in sociale interactie en beperking van interesses en gedrag. Door de fysieke basis voor het begrijpen en gebruiken van non-verbale taal te verbeteren, kan het INPP-programma mensen met de diagnose Asperger soms helpen hun sociale vaardigheden te verbeteren.
Net als bij andere complexe aandoeningen hangen de relevantie en werkzaamheid van de INPP-programma’s bij de behandeling van de stoornis van Asperger af van de ontwikkelingsgeschiedenis en het profiel van de symptomen bij elk individu.
Vul de vragenlijst reflexintegratie in voor jouw kind en neem dan contact op met een INPP therapeut bij jou in de buurt.
Werk je in het onderwijs en ben je benieuwd wat het INPP programma voor jouw leerlingen kan betekenen?
Bezoek dan onze onderwijs website op: https://eerstbewegendanleren.nl/
Ben je therapeut of behandelaar voor kinderen/volwassenen en ben je benieuwd hoe jij het INPP programma kan toepassen?
Kijk dan op onze therapeuten website: https://www.inppreflexintegratie.nl/